اختلال پردازش شنیداری به این معناست که با وجود هنجار بودن آستانه های شنوایی ( عدم وجود کم شنوایی) در بازشناسی، تمایز و درک اطلاعات شنیداری نقص وجود دارد. به عبارت دیگر با وجود اینکه توانایی شنیدن خوب است، مهارت گوش دادن به خوبی شکل نگرفته است. از آنجا که گوش دادن اساس رشد مهارت گفتار و زبان ،یادگیری و برقراری ارتباط است به دنبال مشکلات گوش دادن در سایر مهارت ها نیز اختلال ایجاد می شود.
به عنوان مثال کودکانی که دارای اختلال پردازش شنیداری هستند در حضور سر و صدا به سختی گوش می دهند، از نظر شنیداری خیلی زود خسته می شوند و این باعث می شود در محیط کلاس درس توانایی یادگیری خوبی نداشته باشند. این کودکان دایما درخواست تکرار دستورات را دارند و ... اختلال پردازش شنیداری با مشکلات دیگری مثل اختلالات گفتار و زبان، بیش فعالی/نقص توجه، اختلال یادگیری، اختلال طیف اتیسم و... نیز همراه می باشد.
همانطور که تشخیص و مداخله ی زود هنگام کم شنوایی بسیار مهم است در مورد مهارت گوش دادن نیز این موضوع اهمیت دارد و باید شرایط ارزیابی، تشخیص و مداخله ی زود هنگام مشکلات گوش دادن در هر شزایط سنی را فراهم کنیم. در مورد ارزیابی اختلال پردازش شنیداری روش ها و مدل های مختلفی وجود دارد ولی ما در موسسه ی دانش بنیان نیوشا روش دیگری با نام NEWSHA Listening Program یا NLP را برای ارزیابی و درمان اختلال پردازش شنیداری طراحی کرده ایم که در این روش معادل اصطلاح اختلال پردازش شنیداری از اصطلاح بدشنوایی استفاده می کنیم. در مطالبی که ارایه می شود قصد داریم به موضوع آشنایی با بدشنوایی و علایم رفتاری آن، مشکلات گوش دادن، روش های ارزیابی و درمان آن بر اساس روش NLP بپردازیم.برای آشنا شدن با موضوع اختلال پردازش شنیداری، بدشنوایی و مشکلات گوش دادن این مطالب را دنبال کنید.
هرهفته سه شنبه، سه فایل جدید به این جدول اضافه خواهد شد. با ما همراه یاشید...
برای گوش دادن فایل ها بر روی آیکون کلیک کنید.
آدرس مطب : تهران ،انتهای خیابان امام خمینی سپه غربی نرسیده به بزرگراه یادگار امام خمینی ،پلاک 1386
تلفن : 66845959 - 021