بازیهای وانمودی میتواند با حمایتهای والدین و مریبان، فرصت مناسبی برای تقویت زبان کودک باشد. اکثر اوقات با کودکانی مواجه میشویم که حین بازیهای تخیلی با اسباب بازی و دوستانش، واژه هایی را به کار میبرند که هرگز فکر نمیکردیم بلد باشند. در واقع، کودک از پدر، مادر و آموزگارش برخی واژه های هر چند مشکل را می آموزد، به تقلید از او در بازیهایش به کار میگیرد و متعاقب آن، قدرت زبان خود را تقویت میکند.
کودکان با این روش یاد میگیرند که میتوانند از واژه ها به عنوان ابزاری برای بازسازی یک داستان یا سازماندهی یک نمایش بهره گیرند. به عبارتی، این فرآیند موجب میشود که کودک بین زبان نوشتاری و گفتاری ارتباط برقرار کند و به مهارتی دست یابد که بعدها زمینه را برای آموختن خواندن فراهم کند.
کودکان حین بازیهای وانمودی، واژه نامه خود را میسازند. به همین خاطر، والدین و مرییان در مواجهه با چنین بازیهایی میتوانند کودک را با واژه های مربوط به یک موضوع ویژه آشنا کنند. مثلا اگر کودک دوست دارد با دایناسورهای اسباب بازی بازی کند، مربی میتواند با اشاره به نام دایناسورهای گوناگون، کودک را به آموختن این اسامی ترغیب کند.
کودکان حین بازیهای وانمودی، واژه نامه خود را میسازند. به همین خاطر، والدین و مرییان در مواجهه با چنین بازیهایی میتوانند کودک را با واژه های مربوط به یک موضوع ویژه آشنا کنند. مثلا اگر کودک دوست دارد با دایناسورهای اسباب بازی بازی کند، مربی میتواند با اشاره به نام دایناسورهای گوناگون، کودک را به آموختن این اسامی ترغیب کند.
بیشتر کودکان دوست دارند از والدین در محیط خانه یا مربیان در محیط مهد تقلید کنند و کارهایی که آنها انجام میدهند را تکرار کنند. از اینرو، اگر همیشه مجموعهای از نشریه ها، کتابها، کاغذ و مدادرنگی در دسترسشان باشد، تمایل بیشتری به اجرای بازیهای نمایشی و آموختن واژه نشان میدهند.
با اهتمام مربی و والدین، کودک از مهارتهای پیش نوشتاری و پیشخوانی برای تقلید موقعیتهای واقعی در زندگیاش استفاده خواهد کرد؛ چراکه میتواند برای اسباب بازیهایش بخواند، نامه بنویسد، فهرست تهیه کند و حتی وانمود کند که با تلفن اسباب بازی، پیام تلفنی دریافت میکند. در نتیجه دایره لغاتش روز به روز گسترده تر میشود.
منبع:خبرگزاری ایسنا
آدرس مطب : تهران ،انتهای خیابان امام خمینی سپه غربی نرسیده به بزرگراه یادگار امام خمینی ،پلاک 1386
تلفن : 66845959 - 021