دکتر سعید ملایری

شنوایی شناسی


اختلال خواندن و نوشتن چیست ؟ بخش دوم

قسمت دوم مقاله اختلال خواندن و نوشتن (برای خواندن قسمت اول کلیک نمائید) :
تکرار برخی کلمات مثل حسن مهربان مهربان مهربان بود به جای جمله حسن مهربان بود.
تکرار برخی از کلمات در قسمت های مختلف مثل پدرم امروز آمد به مدرسه ما پدرم آمد به ما.
مکث و توقف زیاد بین تلفظ کلمات.
خواندن با سرعت بسیار کند
خواندن بسیار تند اما دقت بسیار کم و در نتیجه حذف ناخودآگاه بسیاری از کلمات
خواندن کلمات یک جمله بدون نظم و ترتیب کلمات مثل :خواندن حسن رفت امروز به مدرسه به جای امروز حسن به مدرسه رفت.
اضافه کردن حرف ربط بین کلمه ها مثل خواندن علی به مدرسه به رفت به جای علی به مدرسه رفت.
گم کردن کلمات در یک سطر
گم کردن سطرها
عدم رعایت نشانه ها مثل نقطه،کاما و امثال آن
خواندن و تلفظ برخی کلمات استثنایی با همان شکل نوشته شده مثال :خواندن خَواهر،خَوانَد
آشنا نبودن به مفهوم زمان مثلا عدم تشخیص تفاوت رفت-رفته است-میرود
عدم هماهنگی بین فعل و ضمیر.مثلا خواندن او به مدرسه رفتیم به جای او به مدرسه رفت
توجه به خواندن کلمه و عدم توجه به معنای کلمه
عدم فهم معنای کلمه
توجه به خواندن جمله و عدم توجه به ارتباط واژه ها و معنای جمله
عدم فهم معنای جمله
عدم فهم معنای عبارت
عدم فهم مفاهیم اصلی متنی که خوانده است
فهمیدن محتوی متن اما ناتوانی در پاسخ به پرسشها

شاخص های مشکلات خواندن
وابستگی مفرط در یادگیری :
دانش آموزان با مشکلات خواندن به هدایت و راهنمایی های دیگران در یادگیری وابستگی بسیاری دارند. آنها به ویژه در انجام تکالیف خود به دیگران وابسته اند.

وجود مشکل در نظارت عملکرد :
دانش آموزان با مشکلات خواندن بر فرآیند خواندن خود نظارت نداشته و اغلب آنها درک درستی از مواد خواندنی ندارند.

شکست در انتخاب راهبردهای مناسب :
راهبردهایی که برای موفقیت در انجام تکالیف به کار می برند ممکن است با سایر تکالیف تفاوت داشته باشد. برای مثال راهبردهایی که در خواندن کتاب درسی به کار گرفته می شوند با راهبردهایی که خواندن کتاب داستان به کار می روند کاملا متفاوتند. دانش آموزان با مشکلات خواندن در کاربرد راهبردهای متناسب با محتوا با شکست موجه می شوند .

مشکلات حافظه :
دانش آموزان با مشکلات خواندن در به خاطر سپردن مواد درسی به ویژه متون خواندنی مشکلات بسیاری دارند آنها متون درسی را در مقایسه با سایر دانش آموزان سریع تر فراموش می کنند.

وجود مشکل در یادگیری صدای حروف :
اغلب دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در یادگیری صدای حروف و ترکیب صداها مشکلات بسیاری دارند.

محدود بودن دامنه واژگان :
دانش آموزان با ناتوانی یادگیری دامنه واژگان محدودی دارند و این امر در گفتار و نوشته های آنها مشهود است.

مشکل در تعمیم :
دانش آموزان با مشکلات خواندن نمی توانند مفاهیمی را که یاد می گیرند به سایر موقعیت ها تعمیم دهند.

نگرش منفی نسبت به تکالیف :
اکثر دانش آموزان با مشکلات خواندن تمایلی به انجام تکالیف چالش برانگیز ندارند.اغلب آنها تکالیفی را دوست دارند که انجام آن مستلزم طی مراحلی ساده است. این امر ممکن است به تجارب مکرر شکست آنها در سالهای اولیه مدرسه مربوط شود.
تهیه و تدوین: گروه علمی موسسه دانش بنیان نیوشا


آدرس مطب : تهران ،انتهای خیابان امام خمینی سپه غربی نرسیده به بزرگراه یادگار امام خمینی ،پلاک 1386
تلفن : 66845959 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز تخصصی نیوشامعرفی اپلیکیشن نیوشاآزمایش شنوایی اطفالبیوگرافیآشنایی با کم شنواییسمعک و توانبخشی شنواییکلینیک بدشنواییکلینیک وزوز گوشاینفوگرافمقالات عمومیاخبارآزمون های تشخیصیمقالات تخصصیگالری فیلمسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرصفحه اصلیمصاحبه هاسخن هفته