دکتر سعید ملایری

شنوایی شناسی


اختلال خواندن و نوشتن چیست ؟ بخش اول


خواندن یکی از مهارت های اساسی است که ما را در دریافت و درک اطلاعات و مفاهیم جدید یاری می دهد. اکثر دانش آموزان مقدمات مهارت های اساسی را در دبستان می آموزند ولی دانش آموزانی هستند که به سادگی این مهارت ها را فرا نمی گیرند و در خواندن و نوشتن در سال های اول مدرسه دچار مشکلات جدی می شوند.این اختلال علل متنوعی ممکن است داشته باشد که یکی از مهم ترین آنها اختلال بدشنوایی است که منجر به مشکل در خواندن و نوشتن می شود.

علایم اختلال خواندن و نوشتن در بدشنوایی چیست ؟
اشکال در تلفظ حروف
حذف برخی از صداها از کلمه مثل کردند = کردن
جایگزینی یک صدا به جای صدای دیگر مثل شسته = ششته
اشکال در تشخیص تلفظ نسبتا نزدیک برخی حروف مثل اشتباه در تلفظ م با ن،ب با پ
اشکال در تشخیص صداهای حروف
جابه جایی برخی از صداها با یکدیگر مثل گفتن ترهان به جای تهران
عدم توقف و مکث در پایان جمله
اشکال در بخش کردن کلمه ها
اشکال در صداکشی کلمه های یک بخشی
اشکال در صداکشی کلمه های چند بخشی

اشکال در صداکشی کلماتی که او دارند مثل مو
اشکال در صداکشی کلماتی که ای دارند مثل سی
اشکال در صداکشی همخوان ها
اشکال در صداکشی کلماتی که مد دارند مثل را،جا
زیر لبی و بسیار آهسته خواندن
اشکال در ترکیب صداها و ساختن کلمه مثل ترکیب ش ا د و ساختن کلمه شاد
تکرار یک بخش در کلمه مثل گفتن مهر مهر مهربان به جای مهربان
تکرار یک بخش در برخی از کلمه های یک جمله مثل خواندن علی به مد مدرسه رفت.
فراموش کردن صدای ابتدای بخش پس از صداکشی بقیۀ بخش
فراموش کردن صدای حروف
فراموش کردن صدای بخش اول پس از پایان کامل بخش کردن کلمه چندبخشی
فراموش کردن کلمه های ابتدایی جمله ای که می خواند. مثلا وقتی می خواند علی به مدرسه رفت و ما سوال می کنیم چه کسی به مدرسه رفت. فراموش می کند بگوید علی

فراموش کردن مفاهیمی که خوانده است.
اشکال در تشخیص دیداری حروفی که ظاهر مشابه دارند مثل ب،ف،ت یا ک و گ
اشکال در تشخیص دیداری کلماتی که ظاهر مشابه دارند مثل داد،راد ،دار
افزودن برخی از صداها به کلمه مثل کردند را کرده اند می گوید
حذف یا تحریف بخشی از کلمه مثل گفتن می دید به جای می گوید
درست ندیدن کلمه ،مثلا رود را دور می بیند
حذف برخی از کلمات مثل نخواندن کلمه مدرسه در جمله : علی به مدرسه رفت

تغییر افعال در جمله به میل خویش.مثال استفاده از فعل خرد در جمله ی حسن خیار خرید یا استفاده از واژه ی خورد به جای خرید.
حدس زدن یک کلمه به کمک کلمات قبل و بعد بدون خواندن آن کلمه .پدرم امروز به مدرسه ما آمد
خواندن کل کلمه بدون توانایی تشخیص حروف آن.مثل : خواندن طوطی وار آدم یعنی شرطی شدن به شکل کلمه.
ندیدن مستقل کلمه ها. خواندن ادغامی بخش های کلمات مجزا با یکدیگر مثلا دیدن بهتر-ین لذ-ت زند گی خوبی کردن به دیگران است
افزودن پسوندهای نادرست به کلمه مثل : گفتن حسن که به که مدرسه که رفت به جای حسن به مدرسه رفت
تغییر توالی حروف دور را رود می بیند.
تغییر توالی کلمه ها مثل خواندن : سهراب به می رود مدرسه به جای سهراب به مدرسه می رود
معکوس کردن کلمه مثل گفتن گس به جای سگ
دوتایی دیدن کلمه ها
ادامه دارد ...


آدرس مطب : تهران ،انتهای خیابان امام خمینی سپه غربی نرسیده به بزرگراه یادگار امام خمینی ،پلاک 1386
تلفن : 66845959 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز تخصصی نیوشامعرفی اپلیکیشن نیوشاآزمایش شنوایی اطفالبیوگرافیآشنایی با کم شنواییسمعک و توانبخشی شنواییکلینیک بدشنواییکلینیک وزوز گوشاینفوگرافمقالات عمومیاخبارآزمون های تشخیصیمقالات تخصصیگالری فیلمسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرصفحه اصلیمصاحبه هاسخن هفته