دکتر سعید ملایری

شنوایی شناسی


خطر شیوع این اختلال در دانش آموزان را جدی بگیرید

خطر شیوع این اختلال در دانشآموزان را جدی بگیرید

دکتر ملایرینائب رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران، گفت: شیوع اختلالات عملکردی سیستم شنوایی در جامعه بیشتر اما متاسفانه ناشناختهتر است. برآورد میشود حدود 3 تا 4 درصد افراد جامعه به این اختلالات مبتلا باشند هر چند که اختلالات عملکردی سیستم شنوایی در سنین مدرسه به دو برابر میرسد و خطر شیوع این اختلالات در دانشآموزان جدی است.

شیوع و اهمیت ابتلا به اختلالات ساختاری و عملکردی سیستم شنوایی در دانشآموزان بیشتر از سایر افراد جامعه است چرا که دانشآموزانی که دچار اختلالات عملکردی هستند در پردازش حروف «ب» و «پ» و «ک» و «ت» دچار مشکل میشوند.

سعید ملایری در گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه اختلالات شنوایی را میتوان به دو گره ساختاری و عملکردی تقسیم کرد، اظهار داشت: مبتلایان به اختلالات ساختاری شنوایی 1.5 تا 2 درصد جامعه را تشکیل میدهند هر چند که این اختلال در گروههای سنی کودکان حدود 6 درصد را در بر میگیرد.

وی افزود: بر خلاف گروه اول، مبتلایانی که به آسیب عملکردی سیستم شنوایی مبتلا هستند دچار کمشنوایی نمیشوند اما در پردازش صداها و تمایز آنها ضعیف هستند.

نائب رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران، گفت: شیوع اختلالات عملکردی سیستم شنوایی در جامعه بیشتر اما متاسفانه ناشناختهتر است. برآورد میشود حدود 3 تا 4 درصد افراد جامعه به این اختلالات مبتلا باشند هر چند که اختلالات عملکردی سیستم شنوایی در سنین مدرسه به دو برابر میرسد و خطر شیوع این اختلالات در دانشآموزان جدی است.

این شنواییشناس ادامه داد: دانشآموزانی که به اختلالات ساختاری سیستم شنوایی مبتلا هستند در زمان تحصیل از وسایل کمکشنوایی مانند سمعک و کاشت حلزون استفاده و تحت اقدامات توانبخشی قرار میگیرند.

مدرس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تصریح کرد: مبتلایان به اختلالات عملکردی سیستم شنوایی با مشکلات تحصیلی فراوانی مواجه میشوند زیرا آنها در تمایز آواها از یکدیگر ضعف دارند و به تبع ان دچار مشکلاتی در خواندن و نوشتن میشوند که به علت ضعف در پردازش شنوایی است.

وی افزود: این دانشآموزان در پردازش حروف «ب» و «پ» و «ک» و «ت» دچار مشکل میشوند و هنگام خواندن و نوشتن این حروف قادر به تمایز آنها از یکدیگر نیستند.

نائب رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران، خاطر نشان کرد: اختلالات ساختاری و عملکردی سیستم شنوایی را باید جدی گرفت. لزوم توجه به این اختلالات به ویژه در سنین مدرسه بیش از سایر سنین است زیرا دانشآموزان در دوران یادگیری قرار دارند و هرگونه اختلال در سیستم شنوایی میتواند یادگیری آنها را مختل کند.

منبع: خبرگزاری فارس


آدرس مطب : تهران ،انتهای خیابان امام خمینی سپه غربی نرسیده به بزرگراه یادگار امام خمینی ،پلاک 1386
تلفن : 66845959 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز تخصصی نیوشامعرفی اپلیکیشن نیوشاآزمایش شنوایی اطفالبیوگرافیآشنایی با کم شنواییسمعک و توانبخشی شنواییکلینیک بدشنواییکلینیک وزوز گوشاینفوگرافمقالات عمومیاخبارآزمون های تشخیصیمقالات تخصصیگالری فیلمسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرصفحه اصلیمصاحبه هاسخن هفته